Fantastika. Från då till nu.

Fantastika växte fram ur två behov. Dels att enkelt samla alla böcker grundaren Maria läst, dels att kunna ge tips om Romanceböcker som vid den här tiden inte var någon stor marknad i Sverige.
Efter att ha undersökt marknaden öppnade Fantastika 2009 med ett 50-tal recensioner.

Sedan dess har sajten utvecklats och fyllts på med böcker av skilda slag men alltid med en tyngdvikt på Romance. I starten var det nästan uteslutande Paranormal Romance (övernaturliga kärleksromaner) men efter några år utvidgades recensionerna med andra grenar inom Romance men också med en och annan traditionell Fantasy och deckare.

Vi har även förmånen att samarbeta med externa recensenter.

Många olika genrer
Hitta alla böcker i en serie
Få boktips varje torsdag på Facebook

Romance.

Lustfyllt läsande det ofta smygs med

Kärleksromaner har en längre historia än man kan tro. De kan spåras ända tillbaka till antiken enligt vissa forskare. De var utformade lite annorlunda mot den handling vi känner oss hemma i idag, den där huvudpersonerna utvecklas och växer under historiens gång.

Två verk som många forskare säger är föregångare till den moderna kärleksberättelsen. Den första är Charlotte Brontës Jane Eyre. Den andra är Jane Austens Stolthet och Fördom.

Många kvinnor känner en lustfylld skam när de hänger sig åt att läsa Romance. Det hänger ihop med det historiska synsättet att det inte är moraliskt uppbyggligt att läsa romaner och då särskilt inte romaner med teman som anses vara kvinnliga, som känslor och relationer. Det synsättet uppstod redan under 1800-talet och hänger tyvärr delvis kvar än idag trots mångas fantastiska arbete för att främja romance-genren.

Eftersom Romance ofta anklagas för att vara formelartad, kvinnoföraktande och massproducerad ses genren som ”sämre litteratur”. Det håller vi inte med om. Det finns bra och dåliga böcker inom alla genrer. Vi tycker att god litteratur är vad som berör mig, som person! Böcker som får mig att skratta, gråta eller, varför inte, börja längta efter någon att hålla om.

Fantasy.

Ett modernt epos

Fantastiska berättelser har alltid funnits. Från början som berättade historier hos de tidiga människorna, till exempel de australiensiska aboriginernas berättelser om drömtiden, över antikens Grekland med sina storslagna epos med hjältar och monster fram till dagens storsäljare som J.R.R. Tolkiens triologi om härskarringen, J.K Rowlings serie om Harry Potter och den relativt nyutkomna serien The Broken Earth av J. K Jemisin som tillfört nya infallsvinklar till fantasygenren. Historien innehåller helt naturligt HBTQ-personer och huvudpersonerna är inte vita.

Fantastika läser med nöje fantasy både med och utan romance-inslag.

Kriminalromanen.

Allt från mysdeckare till hårdkokta thrillers

Det fanns prototyper till dagens deckare redan före Sir Arthur Conan Doyle väckte liv i Sherlock Holmes men han tillsammans med Agatha Christies Miss Marple och Herluce Poirot samt Dorothy Sayers Lord Peter Wimsey kan ses som början på den moderna deckaren. Vi pratar tidigt 1900-tal. Alla huvudpersoner var supersmarta och såg allt som en gåta som kunde lösas. När de kommit på gärningsmannen återställdes ordningen genom att den "trasiga" personen togs ur leken.

På 1920-talet växte den mer samhällskritiska deckaren fram med sina tänkande, lite alldagliga spanare och de, allt som oftast, farligt vampiga kvinnorna. Allt som oftast visade den här typen av deckare på det avgrundsdjup som fanns mellan de rika och de fattiga och hur pengar kunde köpa det mesta. Många författares sätt att skriva gjorde att de vände sig till en nästan uteslutande manlig läsekrets. Författare som t ex James Ellroy.

Idag finns det nästan fler kvinnliga deckarförfattare än manliga och det har gett en bredd och ett annorlunda synsätt i böckerna som tilltalar mångt fler. Fantastika gillar t ex våra svenska deckardrottningar Åsa Larsson, Mari Jungstedt och Camilla Läckberg!

Science fiction.

Troligt eller ren hitte-på

Science fiction (sci-fi) är en berättelse som ställer det moderna samhället upp och ned. Som ställer relevanta frågor om utveckling och teknifiering. Sci-fi ”laborerar med vetenskapliga sanningar, vilket skiljer den från andra s.k. fantastiska genrer” (Anders Öhman, se referenser) som till exempel fantasy. En sci-fi-författare använder vetenskapliga fakta, skapar en ny värld och låter det som i vår värld är sant bli ifrågasatt i mötet med den nya världen.

De två som ofta ses som grundare av sci-fi är Jules Verne (1828-1905) och H.G Wells (1866-1946). Den tidiga sci-fi-litteraturen stod för en positiv och framtidsoptimistisk syn på den tekniska utvecklingen men från 1960-talet och framåt vände det mot en mer ifrågasättande hållning och används idag ofta till att synliggöra strömningar i samhället.

De flesta författarna inom genren är fortfarande män men från mitten av 1970-talet började en stark feministisk strömning formas som öppnade dörrarna för fler kvinnliga författare.

Det finns olika strömmingar inom sci-fi, allt från tung samhällskritisk, dystopisk cyberpunk till lättsamma space operas och samma strömningar finns inom sci-fi romance vilket gör det till en spännande undergenre.

Referenser

Anders Öhman (2002), Populärlitteratur. De populära genrernas estetik och historia.

https://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_speculative_fiction

https://www.loa.org/news-and-views/1439-lisa-yaszek-we-get-the-history-of-women-in-science-fiction-thoroughly-wrong