Det finns ett fenomen som både är underground och rullar in miljoner åt förlagen, fanfiction. Fanfiction är en historia baserad på en redan befintlig text/film eller en historia där en känd person, verklig eller påhittad, tas ur sitt sammanhang och ges huvudrollen (real person fiction, RPF). Texterna är skrivna av amatörer och publiceras på stora fanfictionsajter som till exempel FanFiction och Wattpad.
Inget ont i det, så länge texterna håller sig där. Men när en person publicerar sin text själv, boken blir viral på till exempel TikTok för att sedan snappas upp av ett förlag som säljer rättigheterna till översättningar och de stora pengarna börjar rulla in. Vem har då ansvar för texten?
Det hela började en höstkväll när jag lyssnade på podden Smart Podcast, Trashy Books som drivs av Sarah Wendell, en auktoritet inom genren romance. [1] I avsnittet samtalade Sarah med popkulturkritikern och f.d. bokbloggaren Kayleigh Donaldson bland annat om BookTok, fanfiction om verkliga personer och hur kändiskulturen, fan-kulturen och romance överlappar varandra. Och likt Alice i Underlandet, föll jag ner i ett djupt och snårigt kaninhål.
Kända fanfictionböcker är till exempel 50 nyanser-serien av E. L. James vilken började som en utlöpare av Stephenie Meyers Twilightserie samt Kärlekshypotesen av Ali Hazelwood, baserad på Rey och Kylo Rens relation i Star Wars The Force Awakens. Eller egentligen är Kärlekshypotesen en fanfiction kring skådespelaren Adam Driver, inte karaktären han spelar. Huvudpersonen i Hazelwoods bok heter till och med Adam.
En tredje bok är Icebreaker av Hannah Grace där den manliga huvudpersonen är baserad på Alex Wennberg, en svensk ishockeyspelare i NHL-laget Seattle Kraken. Fenomenet hockey-romance urartade i en kontrovers där fans bland annat skrek sexuella antydningar under Seattle Krakens uppvärmning. I fallen med Adam Driver och Alex Wennberg har även deras fruar och barn blivit utsatta av galna fanfiction-fans.
Vem har ansvaret
På ett event hade jag förmånen att få några minuter med två tunga förläggare och jag passade på att fråga hur de såg på fenomenet. Ingen av dem tyckte att fanfiction var något problem i Sverige eftersom det är inte så stort [2]. Jag frågade också om de som förläggare tyckte sig ha något ansvar för den person som eventuellt har blivit utsatt. Det gjorde de inte. De ansåg att det var författarens ansvar samt att den agent som säljer in boken till ett förlag har ansvar för att förmedla eventuella kontroverser kring boken.
Det är trist att kändisar idag nästan får räkna med att hängas ut på olika sätt. Men var går gränsen? Är det okej att etablerade förlag tjänar pengar på böcker som inte på något sätt smyger med sina referenser utan, tvärt om, i många fall använder det i sin marknadsföring?
Stacey M. Lantagne skriver i sin artikel When real people become fictional: the collision of trademark, copyright, and publicity rights in online stories about celebrities:
”As the frequent controversies discussed supra (i texten innan, min anm.) indicate, the initial kneejerk reaction of many people toward fanfiction RPF is negative, with many people finding it creepy, disturbing, and inappropriate. However, that doesn’t necessarily mean the stories are illegal.” [3]
DN skrev i december om hur en fanfiction-författare som skrivit böcker inom Tolkiens värld blev stämd av både Amazon Prime och familjen Tolkien för sitt intrång. ”Man kommer inte tillåta att författare och bokförläggare som inte har auktoriserats, att tjäna pengar på JRR Tolkiens älskade verk på det här sättet, säger dödsboets advokat Steven Maier.”
Ju mer jag läser kring fanfiction ju mer tankar får jag kring fenomenet. Det är väl egentligen inte konstigt att en text eller en person sätter fart på fantasin. Hur många Oscarsvinnare är inte baserade på en riktig människas liv? Mytbildning kring extraordinära personer har funnits så länge människor existerat. Det som skaver är när personer som inte gör annat än sitt jobb som idrottare, skådepelare osv. blir utnyttjade. När den privata människan bakom den offentliga personan blir utlämnad åt sitt öde och andra tjänar pengar på det.
Maria, januari 2024
[1] Hennes bok Beyond Heaving Bosoms: the Smart Bitches’ Guide to Romance Novels används ofta som referenslitteratur på universitetskurser även i Sverige.
[2] Jag sökte på ”svensk fanfiction” och fick över 6,9 miljoner träffar.
[3] Journal of Law, Technology & the Internet · Vol. 7 · 2016
Här kan du läsa om fler böcker som började som fanfiction.