Bokprat om feelgood och annan genrelitteratur

Jag blev tillfrågad av litteraturutvecklaren för Sörmlands bibliotek, Irène Karlbom Häll, om jag ville läsa och recensera tre sörmlandsförfattare. Och det ville jag ju. Samtidigt som vi diskuterade kontraktet kom vi överens om att ha ett livesänt bokprat också. Det kan du ser här. Jag har sammanfattat vad vi pratade om.

Inledning, Irène Karlbom Häll

Jag har svårt att förhålla mig till genren feelgood. Jag läser väldigt lite sådant, har aldrig gjort och på något sätt ser jag bara vad de inte är. Jag lyckas sällan bli klar! Samtidigt vill jag inte vara snobbig. Jag inser att många läser dem och att många vill bli författare inom den här genren. När jag läste din blogg började jag inse att man kanske måste jämföra dem med varandra, och inte med annan litteratur…

Du skriver i din blogg att Svensk romance och feelgood har exploderat, vad innebär det?

Jag tror att det har blivit mer ok att läsa feelgood. Det är enklare att hitta böckerna via nätet. Man kan träffas på nätet. Feelgoodfredag på FB har över 8000 medlemmar. Man byter böcker med varandra, träffas i bokklubbar, följer varandra och författare på Instagram.

Nu finns det förlag som endast publicerar feelgood och romance. Genren tas på allvar. Att förlaget HarperCollins har köpt Harlequin gör romantiken mer rumsren. En viktig förespråkare för feelgood är Printz Publishing och Christoffer Holst. Deras Feelgoodfestival i Mariefred besöktes i år av ca 200 glada deltagare. Ett annat specialiserat förlag är Lovereads som är en del av Bonnierförlagen.

När hände det?

Romance fick sin förespråkare i Simona Ahrnstedt när hon sparkade in dörren med sin Överenskommelser 2010. Sedan dess har hon oförtröttligt förespråkat romance. Nu finns många svenska romanceförfattare.

2007 började ordet Feelgood representera en viss typ av böcker. Även om ”feelgood” kan användas av internationella författare är det bara i Sverige det har blivit en beteckning för en hel genre.

Vad beror det på?

Det är lite svårt att sätta fingret på. Kan vara att det är starka, nästan alltid, kvinnliga karaktärer som tar sig igenom svårigheter. Att böckerna ofta är vardagsnära. Vissa forskare ger förslaget att feelgoodböcker kan ha varit ett utslag av trötthet på de mer sexiga böcker som dök upp efter 50 Shades of grey.

Vad ÄR feelgood/romance

En historia om relationer och huvudpersonens utveckling. De kan ta upp mörka, tunga ämnen som psykisk ohälsa, skilsmässa osv men de slutar alltid hoppfullt.

Romance:

  • Kärleksrelationen mellan huvudpersonerna är central för berättelsen
  • Ett känslomässigt tillfredsställande och optimistiskt slut

Feelgood:

  • Den personliga utvecklingen oavsett vad som händer i livet
  • Ett hoppfullt slut. Det behöver inte sluta lyckligt men inger alltid hopp

Finns det några regler?

En feelgood ska ge läsaren hopp, gärna en varm känsla i magen som finns kvar när läsaren stänger boken.

Du har listat nio olika genrer, är de etablerade begrepp?

Ja, fast det är inte genrer som så. Romance är genren och indelningarna är kategorier under romance. Harlequin förgrenade sig redan i början på 1900-talet och skapade serier som medicinsk, paranormal, sci-fi osv. En annan gigant i bokvärlden, Goodreads.com, använder samma indelning.

Vad jag lärde mig en gång i världen var att ”kiosklitteratur” skrevs lite industriellt av flera personer (vilket egentligen inte är något nytt, många konstnärer har jobbat så) men då var det som ett slags bevis på att det inte var riktig konst- man följde en mall.) Hur stor del av de här böckerna skrivs idag av författarkollektiv/copywriters?

Romance följer ofta en lös mall. Det blir så när det är kärleksrelationen som driver handlingen. Paret möts, de blir intresserade, något händer/en fnurra på tråden, de möts igen och reder ut problemen, kärleken växer sig stark och de får ett lyckligt slut.
Men jag har ingen koll på om det finns några skrivarverkstäder som massproducerar som du beskriver det.

Två giganter som felaktigt anklagats för att anlita spökskrivare
Dame Barbara Cartland använde en sekreterare som tog diktamen när hon berättade sina böcker. Hon dikterade över 700 böcker som sålts i 750 miljoner exemplar.

Nora Roberts har ett särskilt driv när hon skriver sina böcker. Hon har en lång erfarenhet som hon drar nytta av. Därför känner man rätt lätt igen en bok av henne. Hon har skrivit över 250 böcker som sålts i 500 miljoner exemplar.

Varför har folk som ambition att skriva den här sortens böcker? Varför läser man dem?

Jag tror att både läsare och författare känner ett behov av en hoppfull eskapism. Mycket idag är tungt och slitsamt, man är orolig för miljön, klimatet, elräkningen. Därför är det skönt att försvinna i någon annans problem ett tag, se hur de löser dem och veta att det finns hopp.

En stark bidragande orsak till böckernas framgång tror jag är att det är kvinnorna som har hela makten över sitt liv. De behöver inte inordna sig efter någon annan. En sorts befriande jävlar anamma som många kvinnor inte har i sin vardag.

Vad hände med genren ”tantsnusk”?

Jag tycker inte det är rätt att kalla de tidiga romanceböckerna för tantsnusk. Det var Jan Myrdal som myntade det nedvärderande begreppet på 80-talet. Han syftade då på Jackie Collins som har sålt över 500 miljoner böcker världen över. Att som kvinna skriva rakt om starka kvinnor som äger sin karriär och sin sexualitet var och är fortfarande kontroversiellt.

Jan Myrdal själv är kontroversiell. Han försvarade Josef Stalin, Pol Pot, massakern på Himmelska fridens torg och dödsdomen mot Salman Rushdie.

Jackie Collins är en komplicerad författare och ingen favorit hos mig men det är fjantigt när finkulturen ställer ultimatum och inte vill vara med på Bokmässan i Göteborg för de inte tyckte ”tantsnusk” hörde hemma där. Det hände 1984.

Hur mycket feelgood är det rimligt att biblioteken ska ta in?

Hur många böcker vill biblioteken låna ut? Jag gjorde en snabb check på mitt bibliotek (Stockholm stad) inför vårt samtal. Det finns 10 kopior av årets feelgoodroman Kallbaderskan bland fjällen av Karin Härjegård. Inga fanns att låna och 18 personer står i kö.

Se feelgood som mjölken i mataffären. Alla behöver den, därför är mejeri placerat längst in. Då måste kunderna gå igenom hela affären och lockas av alla varor. Om människor kommer in på biblioteken kan de inte undgå att lockas av bredden på litteraturen.

 

De tre sörmlandsförfattarna är

Stina Roxlund, Servitrisen
Barbara Kjellström, Inte vilken håla som helst
Sofie Axelsson, Bokbussen kommer vid midnatt

 

Lästips om du vill fördjupa dig

Maria Nilsson (2015), Kärlek, passion & begär. Om Romance BTJ förlag
Elin Abrahamsson (2018), Enahanda läsning. En queer tolkning av romancegenren ellerströms förlag
Anders Öhman (2002), Populärlitteratur. De populära genrernas estetik och historia Studentlitteratur
Maria Nilsson, Piia K Posti (2022), Speglingar av Feelgood: Genre, etikett eller känsla? Linneaus University Press
Yvonne Leffler (2015), Sigge Stark. Sveriges mest produktiva, utskällda och lästa författare Lir skrifter

Maria, september 2022

Feelgoodfestivalen 2022

9 september 2022

5 kusliga böcker

9 september 2022

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.