Betyg | 4 |
---|---|
Förlag | Word Audio Publishing |
Utgivningsår | 2024 |
ISBN | 9789180008396 |
Författare |
Ann-Catrin Mattsson |
Dotter av Jord
Det finns böcker som glider mellan olika genres. Böcker som bygger på etablerade sagor och myter som Marion Zimmer Bradley som använder Arthursagan i Avalons Dimmor eller I en Fjärran spegel där historikern Barbara W Tuchman beskriver 1300-talets våndor i Europa genom att läsaren följer personer ur olika samhällsskikt. Den ena rubriceras som fantasy och den andra som historisk non-fiction. Det är här, mitt emellan, som Ann-Catrin Mattssons spännande bok Dotter av Jord hamnar.
1600-talet i Europa var en orolig tid. Kungar tar över makten från det tidigare feodalsamhället vilket gör att de med sina statsapparater kan styra länderna hårdare. Mer makt och pengar till kungen och adeln, mindre till folket. Det var också en tid då häxprocesserna var som grymmast. Över 30 000 människor, flest kvinnor, avrättades. Med en känsla för tiden i bakhuvudet satte jag mig till rätta och öppnade boken. Redan första meningen anknyter till dåtidens rädsla för det okända. Ett berättarjag berättar legenden om Ailea och Roderic.
Genren fantasy är bred och förnyar sig ständigt. Men något som kan ses som en grundsten är att det finns en primär värld, den du och jag lever i, och en sekundär värld, den som författaren skapar. Inträdet i den sekundära världen kan ske på två sätt. Antingen genom en portal av något slag (Alice trillar ner i ett kaninhål) eller så förflyttas läsaren direkt till den skapade världen (hobernas födelsedagsfest som inleder Tolkiens Härskarringen).
Då Dotter av Jord egentligen utspelar sig i den primära världen är greppet att inleda med en legend ett snyggt sätt att förflytta oss läsare direkt till den sekundära världen. Vi vet från början att huvudpersonerna kommer göra en quest och genom vemödor utvecklas till personer vilka förändrar världen. Ett klassiskt motiv inom fantasy.
Dotter av jord är en svettig, stinkande och skitig värld fylld av män som vill tillskansa sig makt. Kvinnorna är starka men på ett sätt som passar i tiden. På 1600-talet var kvinnor inte mycket mer än arbetare eller handelsvaror för att stärka familjens band med rätt personer. Det blir tydligt i Aileas öde. Män har bestämt att hon i framtiden ska avlas med rätt man. Men det finns också fin vänskap och tvättade kläder, allt är inte soldatläger. Aileas naturmagi framställs som ren, vacker och vänlig. Kanske som en kvinnlig urkraft som motvikt till männens smutsiga, moderna makthunger.
Överlag upplever jag också att språket är passande, inte så att boken är skriven på 1600-talssvenska, det hade blivit oläsligt, men uttryck och hur olika personer interagerar med varandra känns rätt.
Det enda stötestenen är alla olika personer jag måste hålla reda på. Mot slutet kom jag på mig själv att sucka ”inte en till!” Men, det är ju tycke och smak. Första boken i en serie ska ju kratta manegen för följande böcker. Kanske finns det ett persongalleri i de senare böckerna, för att hålla reda på dem alla.
Dotter av jord är en intressant fantasy som ställer frågor om den egna viljan och rätten att välja sin egen väg i livet. Den är välskriven och väver snyggt in historiska händelser i fantastikens magiska värld.
Maria, januari 2025